Vi avslutar med ett utdrag ur Vendelkråkan 1998 med följande rubrik:
Båten – vårt stolta arv skriven av Åsa Egerquist finns följande utdrag att läsa:
”Inför det kommande båtbygget har jag blivit ombedd att skriva några ord om forntida båtbygge. Men först skall jag kanske berätta lite om mig själv och hur jag kom in på båtbyggeri.
Jag heter Åsa Egerquist och är 28 år. Efter mina gymnasieår var jag trött på både läsandet och skrivandet. Och eftersom jag har lite konstnärliga anlag, sökte jag mig till konstskolan. Efter tre år med kroki och måleri vill jag lära mig ett hantverk. Det kändes mer riktigt att kunna lära sig bygga och skapa sådant som används av människor och som inte bara hänger som prydnad på en vägg.
Att jag fick reda på Skeppsholmens Folkhögskolas båtbyggerilinje var bara en händelse, och att jag sedan kom in vara nog bara tur.
Men in kom jag och det var mina bästa två skolår någonsin.
Nå, varför nu ”vikinga” båtar? Någon historia på högre nivå, eller arkeologi har jag aldrig läst. Dock har jag ett brinnande intresse för historia.
1987 fick jag se Blanka (en kopia på båt nr X från utgrävningarna på Helgeandsholmen) som Axel Lindberg byggde ihop med Ola Ericsson på Medeltidsmuseet.
Detta fann jag mycket fascinerande och 1993, då jag började mitt andra år på Skeppsholmens Folkhögskola, var valet för mig och min klasskamrat Kasper Enge enkelt. Vi skulle bygga en liten vikingabåt-dvs Årby båten, som är en 4 lång roddbåt.
Efter skolan har jag haft turen att dels vara i Norge en sommar och bygga en vikingabåt och dels har jag varit med om en hel del på Viksbåtskopian i Norrtälje.
Viksbåten är en 9,5 m lång 1100-tals båt, funnen i Vik-Söderbykarl, ett par mil utanför Norrtälje.
Bygga flytetyg har nog människan gjort i alla tider. Och vid tiden kring vikingatiden var båten säkert ett viktigt verktyg för att ta sig fram. Då var vattenvägarna förmodligen det enklaste sättet att resa.
Eftersom människan redan vid vendeltid länge hade byggt båtar här i Norden, anser jag att skillnaden på deras båtar och våra traditionella allmogebåtar inte skiljer sig avsevärt i konstruktion.
För den intresserade finns hela artikeln med illustrerande bilder på verktyg att läsa i Vendelkråkans Årsskrift 1998. Dessa finns till försäljning direkt från Vendels Hembygdsförening (hans.eklund@karbyvendel.se). Tidskrifterna kommer också att vara tillgängliga under firandet den 8 september vid kyrkan.